DOMOWE PRZEDSZKOLE LOGOPEDIA

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR  52 WAKACJE !!!!!

WAKACYJNE ŻYCZENIA 🙂 WEJDŹ W TEN LINK !

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 51 – SŁOŃ SEBASTIAN – Bajeczka Logopedyczna.

Dzisiaj zapraszam Was do wysłuchania kolejnej bajeczki. O tym jakie walory terapeutyczne posiadają bajeczki przeczytacie w opisie poprzedniej bajki (nie będę ich tutaj powielała). Posłuchajcie bajki  o Słoniu Sebastianie z mnóstwem głosek syczących ale będzie ona również doskonałym ćwiczeniem dla tych, którzy ćwiczą inne głoski, tylko wtedy spełniać będzie inne zadania 🙂 

Zapraszam do wejścia w link: 

SŁOŃ SEBASTIAN BAJKA

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 50

Dzisiaj zapraszam Was do zabawy kostką. Kostkę przygotujcie sami lub wybierzcie gotową z którejś z waszych gier 🙂 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 49 – Logopedyczny Miszmasz 

Dzisiaj kolejna porcja propozycji logopedycznych, wakacje tuż za rogiem ale my ćwiczymy dalej 🙂 

Pierwsza propozycja dla zaawansowanych, ćwiczących już różnicowanie głosek. Kolejna karta pracy od domologo.pl , gdzie jeśli będziecie chcieli, znajdziecie inne ciekawe pomysły na zabawy logopedyczne.

Poniżej link bezpośrednio do strony z grą i jej opisem. Oczywiście gramy razem z dziećmi odczytując wyrazy znajdujące się na poszczególnych polach gry.

Gra planszowa – różnicowanie głosek

Kolejna propozycja dla dzieci młodszych. Proste plansze do gier logopedycznych , do ćwiczenia wymowy dowolnych sylab. Do nauki czytania, do ćwiczenia wymowy samogłosek (w zależności od tego co wpiszemy w puste pola na kostkę do gry). Zapraszam do obejrzenia filmów.

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 48 – ZABAWY ODDECHOWE

Dawno nie było nowego pomysłu na zabawę oddechową 🙂 Dzisiaj nadrabiamy zaległości i szukamy w domu pudełeczek po czekoladkach oraz pomponika lub lekkiej piłeczki (np. do tenisa stołowego – będzie się nadawała do większych pudełek, do małych lepiej wybrać pomponik albo piłeczkę z waty czy bibuły). Tyle nam wystarczy żeby zrobić naszą dzisiejszą zabawę:) Pamiętamy o wdechu nosem. 

Na zdjęciu trzecim trudniejszy wariant zabawy.

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 47 – DLA KAŻDEGO COŚ DOBREGO 🙂 

Dzisiaj zabawy i ćwiczenia z kilku tematów, tak żeby każdy znalazł coś dla siebie 🙂 

Na początek logopedyczna piramida sukcesu dla głoski „r”. Można przyjrzeć się w jaki sposób przebiega terapia tej głoski. Naszym dzisiejszym zadaniem będzie ćwiczenie tej głoski w wyrazach, w których występuje ona po spółgłoskach „t” i „d”, w tym celu znalazłam dla Was zabawę w łączenie wyrazów z obrazkami, w którą z pomocą dorosłego zagracie na komputerze. Ta propozycja jest przeznaczona dla dzieci, które wymawiają już głoskę „r” w izolacji.

https://wordwall.net/pl/ GŁOSKA „R” PO SPÓŁGŁOSKACH „T” I „D” GRA

Kolejną propozycja na dziś jest „Wąż wyrazowy” , wąż którego tworzymy ze słów, które na nim zapisujemy. Na początku węża wpisujemy dowolny wyraz, następnie kolejny rozpoczynający się ostatnią literą poprzedniego (dziecko na zmianę z rodzicem wymyśla słowa rozpoczynające się ostatnimi głoskami poprzednich wymyślonych słów, rodzic zapisuje wyrazy). Gra toczy się do momentu, kiedy cały wąż zapełni się wyrazami. Możecie sami narysować węża lub pobrać te, które narysowałam ja:) zabawa przeznaczona jest dla dzieci starszych bez względu na to jaką ćwiczą głoskę/głoski.

Ostatnia propozycja jest w szczególności dla dzieci młodszych. Są to wierszyki i zabawy kształcące motorykę, koordynację ruchową i ruchowo – słuchową autorstwa Małgorzaty Barańskiej. 

Kliknij w link i przejdź do padletu 🙂 

PADLET Z WIERSZYKAMI

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 46 – BAJECZKI LOGOPEDYCZNE, zabawne historyjki usprawniające mowę dziecka 

Dzisiaj zapraszam Was do wysłuchania bajeczki o tajemniczym tytule „Niezwykły kamień”. 

Bajeczki logopedyczne wzbogacają słownictwo, kształtują umiejętność mowy dialogowej i opowieściowej, usprawniają myślenie.

Podczas słuchania bajki dziecko pokazuje odpowiedni obrazek, odpowiada na zadane pytania, opowiada treść obrazków samodzielnie, wskazuje obrazek, o którym opowiada rodzic, mówi, co mogło wydarzyć się później. Jeżeli ta bajeczka jest dla Was zbyt trudna poszukajcie w swojej biblioteczce innych, prostszych bajeczek i po ich wysłuchaniu postępujcie w podobny sposób jak opisany powyżej. 

Pamiętamy również o codziennym czytaniu, a dlaczego warto czytać dzieciom codziennie? odsyłam Was do krótkiego artykułu 🙂 

20 powodów dlaczego warto czytać dzieciom

Poniżej link do dzisiejszych zajęć 🙂 

KLIKNIJ TUTAJ I PRZEJDŹ DO PADLETU Z BAJKĄ

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 45 – Rodzinna gra logopedyczna

Na te kilka wolnych dni, które są przed nami proponuję Wam rodzinną grę logopedyczną zawierającą ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Dawno nie robiliśmy takich ćwiczeń, a wiemy jak są ważne. W linku poniżej plansza do gry do wydruku, taką samą planszę z powodzeniem narysujecie sami jeżeli nie macie możliwości jej wydrukowania. Jedyne o czym musicie pamiętać jest to, żeby nie wykonywać z dziećmi sepleniącymi ćwiczeń, w których język wychodzi pomiędzy zęby (takich ćwiczeń w tym wypadku unikamy, zamieniamy je na inne). Zapraszam do wspólnej zabawy:) do zobaczenia i usłyszenia po weekendzie.

Gra logopedyczna dla całej rodziny od gabinetmowy

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 44 – Lodówkowa gra logopedyczna 

Zapraszam do stworzenia gry logopedycznej do powieszenia na lodówkę, moja baza pomocy i pomysłów ciągle się powiększa, staram się żeby nasze zajęcia nie były nudne i nie polegały jedynie na monotonnym powtarzaniu sylab i wyrazów 🙂 

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 43 – Logopedyczne Pranie (zabawa jest uniwersalna i służy do ćwiczenia i utrwalania dowolnego materiału:) 
  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 42 – wywoływanie głoski „r”, Wierszyki łamiące języki oraz wiosenna gimnastyka logopedyczna od domlogo.pl 🙂 

Małgorzata_Strzałkowska, wierszyki łamiące języki

Wiosenna-gimnastyka-buzi-i-języka od domlogo.pl

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 41 – UWAŻNE SŁUCHANIE, SEKWENCJE SŁUCHOWE, ĆWICZENIA PAMIĘCI

Pamięć słuchowa jest podstawowym narzędziem uczenia się, od słów własnego języka przyswajanych w dzieciństwie do nabywania nowych języków (przez całe życie), umiejętności muzycznych i zapamiętywania wszystkiego, co jest dźwiękiem pochodzącym z otoczenia.

Dzisiaj gotowa pomoc od logopedarybka.pl 

  1. Ćwiczenie uważnego słuchania – rodzic czyta krótkie opowiadanie dziecku, a następnie zadaje pytania. Zadaniem dziecka jest przypomnienie sobie treści opowiadania.
  2. Ćwiczenia sekwencji słuchowych – wycinamy kartoniki z owocami, nazywamy je. Następnie rodzic wypowiada sekwencję: “arbuz-papryka-banan”. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie przedmiotów oraz kolejności w jakiej zostały wypowiedziane, a następnie ułożenie ich w ten sposób w okienkach autobusu (można zacząć od sekwencji 2-elementowych i stopniowo przechodzić aż do 4 – elementowych).
  3. Ćwiczenia pamięci – po dwukrotnym wydrukowaniu planszy z owocami, powstaje gotowy zestaw memory.

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 40 – GRA PLANSZOWA DO UTRWALANIA ĆWICZONEGO MATERIAŁU 

MATERIAŁ WYRAZOWY DO UTRWALANIA GŁOSEK SZEREGÓW SYCZĄCEGO I SZUMIĄCEGO

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 39 – GRY ONLINE 

https://wordwall.net/pl/resource/1220682/logopedia/różnicowanie-głosek-sz-s  – DLA DZIECI STARSZYCH 

https://wordwall.net/pl/resource/1298654/gimnastyka-buzi-i-języka – DLA DZIECI MŁODSZYCH 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 38 – LOGOPEDYCZNE KÓŁKO I KRZYŻYK ORAZ ĆWICZENIA Z GŁOSKĄ „R”
  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 37 – PASECZKI SYLABOWE

Dzień dobry, dzisiaj zapraszam do utrwalania głosek „z”, „c”, „dz” i „ż”, „cz”, „dż” w sylabach, za pomocą paseczków sylabowych.

ZESTAW SYLAB Z GŁOSKAMI Z, C, DZ, Ż, CZ, DŻ

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 36 – WYMOWA GŁOSEK SZEREGU „SYCZĄCEGO” I „SZUMIĄCEGO” ORAZ RÓŻNICOWANIE GŁOSEK OPOZYCYJNYCH „S – SZ”

Dzisiaj zapraszam na filmy, w których opowiadam o głoskach szeregu syczącego (z, c, dz) oraz szumiącego (ż, cz, dż). Pod filmami znajdziecie także przydatne zdjęcia i linki, a na końcu ćwiczenia dla tych z Was, którzy opanowali już wymowę głosek „s” i „sz”,czas na ćwiczenia z obiema głoskami.

Dobrej zabawy!

Worek Pełen Niespodzianek zabawy logopedyczne PIONIZACJA JĘZYKA

Zabawa „Co słyszysz” (od logopediapraktyczna) – ćwiczenia słuchu fonematycznego, różnicowanie głosek sz – s. Kładziemy przed dzieckiem stoliczek podzielony na dwie części z zapisanymi do góry głoskami sz i s (jak na zdjęciu), wycięte wyrazy (jak na zdjęciu) kładziemy przed sobą. Odczytujemy wyrazy, a zadaniem dziecka jest powtórzenie ich i położenie/przyklejenie po właściwej stronie stołu. W kilku wyrazach występuje głoska „r”, można je pominąć jeżeli dziecko nie potrafi jeszcze jej wymawiać. 

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 35 – WSPIERANIE MOWY 

Moja propozycja na dzisiaj gry ze strony WSPIERANIE MOWY OD MIMOWA 🙂  .

Wybrałam dla Was dział „wspieranie mowy” ale na stronie znajdziecie także inne propozycje zabaw, zalecam jednak ostrożność w doborze zadań dla dzieci (wybieramy takie, które dziecko będzie potrafiło wykonać – szczególnie zabawy z głoskami, powtarzaniem wyrazów – wybieramy te, które nasza pociecha już potrafi wymawiać: ) 

Jutro natomiast zapraszam na film, w którym pokażę jak w prawidłowy sposób wymawiać i wywoływać dalsze głoski szeregów syczącego i szumiącego oraz coś dla tych z Was, którzy chcieliby poćwiczyć bardzo trudne opozycje głosek s – sz 🙂 

Zapraszam 🙂 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 34 – LOGOPEDYCZNE ŻABKI – LOSY ORIGAMI

Dzisiaj zapraszam Was na kolejną porcję ćwiczeń aparatu artykulacyjnego, ćwiczenie wymowy głosek nie zwalnia nas bowiem z codziennych ćwiczeń buzi i języka. Żabki to propozycja ze strony logozabawy. Można wydrukować gotowe żabki (tutaj dodatkowo praca dłoni przy składaniu origami:) z poniższych linków lub wykonać ćwiczenie przed lustrem mając otwarty plik z żabkami w komputerze. W linkach znajdziecie także dokładny opis ćwiczeń oraz puste kółka, w które możecie wpisać wyrazy z ćwiczonymi głoskami, sylaby, a nawet zdania (w zależności od tego, na jakim etapie ćwiczeń jesteście). Pod wpisem znajdziecie również zagadki z głoską „s” oraz zdania z głoskami „s” i „sz” dla tych z Was, którzy opanowali już wymowę tych głosek w wyrazach 🙂 

Jeżeli nie posiadacie drukarki, zdania możecie napisać na małych karteczkach i wsypać do koszyczka, lub zamknąć w plastikowych jajeczkach z jajek „kinder” i również losować z koszyczka.

sześciokąty – szablony

żabki kolorowe

żabki czarno – białe

instrukcja składania

żabki – objaśnienie symboli

ZDANIA Z GŁOSKĄ S

ZDANIA Z GŁOSKĄ SZ

ZAGADKI Z GŁOSKĄ S

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 33 – KOSTKI OPOWIEŚCI 

Podczas dzisiejszych zajęć przedstawię Wam jedną z moich ulubionych aktywności – tworzenie opowieści, opowiadanie 🙂 takie zabawy doskonale bogacą zasób słownictwa, są okazją do wspólnej, rodzinnej gry, są czasem na mobilizację szarych komórek, rozwijanie koncentracji, uruchamianie naszej wyobraźni 🙂 Zapraszam do obejrzenia filmów i galerii zdjęć, a przede wszystkim zapraszam do wspólnej zabawy 🙂 

rysunki-do-kostek-pdf

turlane-opowieści-obrazki

turlane-opowieści – pusta tabela 

ikonki-tabela-tabela-czysta (do rysowania obrazków na kostkę)

Pliki oraz pomysł na wykonanie ze strony Kreatywna Pedagogika 🙂 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 32 – GRA LOGOPEDYCZNA „UGAŚ TEN POŻAR” – utrwalanie wymowy ćwiczonych głosek 

Dzisiaj, z okazji Międzynarodowego Dnia Strażaka przygotowałam dla Was grę logopedyczną (dokładny opis gry znajdziecie na filmie). Dzięki tak skonstruowanej grze możemy ćwiczyć głoskę w izolacji, sylabach oraz wyrazach, zmazywać wpisane w płomienie wyrazy i wpisywać nowe 🙂 Zapraszam Was do zabawy i jednocześnie przypominam, żebyście Państwo ćwiczyli tylko te głoski, które dzieci ćwiczyły w przedszkolu i jeżeli już opanowały ich prawidłową wymowę przechodzili do do głoski kolejnej. Z trzylatkiem nie ćwiczymy głoski „r”, z dzieckiem, które nie opanowało wymowy głosek „s, z, c, dz”,  nie ćwiczymy głoski „sz”, w przypadku wątpliwości proszę o kontakt. 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 31 – ZMYSŁ DOTYKU – PROPOZYCJE ZABAW SENSORYCZNYCH 

Dzisiaj zapraszam na wpis dotyczący zabaw sensorycznych, moje propozycje zabaw w tym temacie znajdziecie w poniższym linku. 

Zmysł dotyku – zabawy sensoryczne

Na filmie natomiast zobaczycie jak my się dzisiaj bawiliśmy 🙂 

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 30 – SMOK WAWELSKI – ZABAWA ODDECHOWA

Jesteśmy chyba wszyscy w temacie „Polska, moja Ojczyzna”, mam zatem dla Was zabawę oddechową powiązaną z legendą o Smoku Wawelskim.

Co potrzebujemy do wykonania naszego smoka? Wszystko przedstawiłam na zdjęciach (dodałabym jeszcze zszywacz), gdyby woreczek był czerwony, ogień wyglądałby jak prawdziwy 🙂 

PAMIĘTAMY! wdech nosem, wydech ustami !

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 29 – ĆWICZEŃ Z GŁOSKĄ „r” CIĄG DALSZY, ORAZ POMYSŁ NA UTRWALANIE WYMOWY ĆWICZONYCH GŁOSEK 🙂 

Zapraszam Was na kolejną porcję ćwiczeń 🙂 dzisiaj dalsza część zmagań z głoską „r”

Druga propozycja to stworzenie własnych książeczek, w których będziemy umieszczali wszystko to, co aktualnie ćwiczymy. Każdy może zrobić książeczkę o głosce, którą ćwiczy, nawet jeżeli dopiero udało mu się ją wywołać 🙂 książeczka ma wiele stron i można ją na bieżąco uzupełniać. W filmie możecie zobaczyć moje książeczki, a w linkach poniżej filmy z instrukcją stworzenia książeczek. Pamiętajcie, że taka praca manualna też wspaniale wpływa na rozwój mowy. Książeczka ma jeszcze jedną dodatkową zaletę – można ją mieć zawsze przy sobie 🙂 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 28 – PRZYGOTOWANIE JĘZYKA DO WYMOWY GŁOSKI „r”, UTRWALANIE WYMOWY GŁOSKI „sz” w WYRAZACH 

Dzisiaj dalsze ćwiczenia przybliżające nas do wymowy głoski „r”, jeżeli mówisz już wszystkie głoski oprócz „r” to zapraszam Cię na film 🙂 zanim przystąpisz do ćwiczeń ze mną, rozgrzej język, wykonaj także kilka ćwiczeń oddechowych, przygotuj też butelkę wody żeby nawilżać artykulatory w czasie ćwiczeń.

Wymowa głoski „r” wymaga od nas dużej sprawności języka, żeby go lepiej wygimnastykować ćwicz codziennie Worek Pełen Niespodzianek zabawy logopedyczneĆWICZENIA JĘZYKA. Kiedy już rozgrzejesz aparat artykulacyjny możesz przejść dalej 🙂 

Ćwiczenia przygotowujące język do R  – tutaj plik pdf. z ćwiczeniami wymowy głosek t, d, n w formie zabawy 

RODZICE PAMIĘTAJCIE! Prezentujemy dziecku ćwiczenia na sobie! następnie to samo powtarza dziecko przed lustrem razem z nami ! ćwiczymy kilka razy dziennie po kilka minut!!!!!

Oprócz ćwiczeń z głoską „r”, mam jeszcze karty pracy dla dzieci, które utrwalają wymowę głoski „sz”, tym razem w wyrazach 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 27 – ĆWICZENIA JĘZYKA – PRZYGOTOWANIE DO WYMOWY GŁOSKI „r” ; UKŁADANKI LEWOPÓŁKULOWE. 

Dzisiaj będziemy przygotowywali nasz język do wymowy głoski „r”. Głoska ta pojawia się w wymowie dziecka w okolicach 6 roku życia (może oczywiście wcześniej). Zanim zaczniemy konkretne ćwiczenia zachęcam do przygotowania języka (takiej logopedycznej rozgrzewki:) Poniżej znajdziecie link do materiału w formacie pdf. W poniedziałek zapraszam na film i wspólne ćwiczenia 🙂 Żeby było Wam weselej, podsyłam także materiały do wydruku (takie śmieszne ruchome buźki z języczkami, które urozmaicą Wam wykonywanie ćwiczeń:), jeżeli nie macie drukarki, możecie wykonać takie śmieszne stworki z języczkami ze starych skarpetek, tak jak my 🙂

Buźki znalazłam na stronie logopedia praktyczna 🙂 

buzie_do_kolorowania (pdf)

buzie_z_oczkami (pdf)

buzie_bez_oczu (pdf)

ĆWICZENIA JĘZYKA (pdf)

Jako, że zbliża się weekend mam dla Was także drugą propozycję , są nią układanki lewopółkulowe, które:

  • usprawniają koncentrację uwagi
  • wspomagają logiczne myślenie
  • wspierają rozwój mowy
  • przygotowują dziecko do nauki czytania
  • pomagają zminimalizować u dzieci wystąpienie ryzyka dysleksji w przyszłości.

Zachęcam zatem do pracy z układankami. Dzisiaj trzy propozycje od LOGOTORPEDY  do wydruku i jedna od nas – wykonana z materiałów dostępnych w domu.

PAMIĘTAJCIE O UKŁADANIU I RYSOWANIU WZORÓW ZAWSZE OD STRONY LEWEJ DO PRAWEJ – NIGDY ODWROTNIE I NIGDY NIE OD ŚRODKA !!!

ćwiczenia lewopółkulowe trudne pdf.

ćwiczenia lewopółkulowe średnie pdf.

ćwiczenia lewopółkulowe łatwe pdf.

Kart do odwzorowywania układu klocków wykonałam kilka. 

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 26 – UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK s i sz, KARTY PRACY, PROPOZYCJE ZABAW (pamiętamy, że ćwiczenia są przeznaczone dla konkretnej grupy dzieci, które opanowały już wymowę głoski „s” w sylabach i przechodzą do wyrazów, druga część dla dzieci, które będą utrwalały głoskę „sz” w sylabach)

Dzisiaj przesyłam propozycje kart pracy i zabaw utrwalających wymowę głosek „s” i „sz”, głoska „s” była już prezentowana w sylabach, dlatego dzisiaj przedstawię Wam wyrazy z tą głoską (na dole link do materiału wyrazowego do ćwiczeń), w mojej propozycji znajdują się także karty pracy, które można wydrukować jeśli ktoś ma możliwości i ochotę 🙂 na kartach utrwalamy wymowę głoski w wyrazach, przedstawiam również zabawę w formie „memory – poszukiwanki” obrazków – wystarczy wykonać rameczki z kolorowego papieru i schować tam obrazki z ćwiczoną głoską, zadaniem dziecka jest zapamiętanie, w których okienkach ukryły się poszczególne obrazki (w materiałach do druku znajdziecie trzy karty z obrazkami do tej zabawy – wystarczy tylko wyciąć:). Na zdjęciach umieściłam dowolne obrazki, bo tak też można się bawić w nasze poszukiwanki (wersja łatwiejsza – 6 okienek, wersja trudniejsza – 8 okienek).

materiał wyrazowy – utrwalanie wymowy głoski s (link)

zdjęcia – propozycja zabawy – poszukiwanki 

karty pracy do wydruku

Kolejne zabawy to już głoska „sz”. Głoskę „sz” ostatnio pokazywałam Wam w izolacji – instruowałam w jaki sposób ułożyć aparat artykulacyjny do jej wymowy, teraz przyszedł czas na utrwalenie jej w sylabach. Poniżej karty pracy do utrwalenia wymowy głoski, a także „Sylabkowy Potwór”, którego łatwo zrobicie z kolorowego papieru. Prezentuję również zestaw sylab do ćwiczeń:) 

Sylaby z głoską „sz”

SZA, SZO, SZE, SZU, SZY

ASZA, ASZO, ASZE, ASZU ASZY

ESZA, ESZO, ESZE, ESZU, ESZY

USZA, USZO, USZE, USZU, USZY

YSZA, YSZO, YSZE, YSZU, YSZY

ASZ, OSZ, ESZ, USZ, YSZ

„Sylabkowy Potwór” – zdjęcia 

Karty pracy do wydruku

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 25 – NAUKA I UTRWALANIE GŁOSEK KROK PO KROKU

Już o tym pisałam i staram się też za każdym razem, kiedy proponuje ćwiczenia wspominać o krokach jakie po kolei podejmujemy podczas ćwiczeń logopedycznych. Postanowiłam jednak zebrać wszystko i przedstawić w formie krótkiej prezentacji.

NAUKA I UTRWALANIE GŁOSEK KROK PO KROKU

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 24 – ĆWICZENIA Z GŁOSKĄ „sz” 

Tym razem proponuję ćwiczenia z głoską „sz”. Jest to chyba najpopularniejsza głoska na naszych zajęciach w przedszkolu. Dzisiaj w pakiecie ćwiczenia przygotowujące do wymowy głoski, plakat od „Rysopisy” z instrukcją ułożenia artykulatorów do wymowy głoski oraz film instruktażowy, w jaki sposób prawidłowo ułożyć aparat artykulacyjny do wymowy głoski „sz”. 

Zajęcia przeznaczone są dla dzieci, które już ćwiczą wymowę głoski w izolacji, sylabach , czy też wyrazach, lub są na etapie ćwiczeń przygotowujących do wymowy głoski (na jakim etapie jesteście? sprawdźcie w zeszytach:) 

ćwiczenia przygotowujące do wymowy głosek sz, rz, cz, dż

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 23 – PROPOZYCJE ZABAW I KART PRACY. UTRWALANIE WYMOWY GŁOSEK [k], [g] oraz [s]

Dzisiaj chciałabym zaproponować zabawy utrwalające wymowę głosek [k] i [g], w tym celu stworzyłam dwie karty pracy oraz obrazki do przygotowania ruletki (można je wydrukować bezpośrednio ze strony). Jeżeli chcielibyście skorzystać z propozycji, a nie posiadacie drukarki, zachęcam do poszukania obrazków przedstawiających przedmioty, które w swoich nazwach zawierają ćwiczone głoski. Przejrzyjcie kolorowe czasopisma, kolorowanki, zbiory naklejek, a może sami coś narysujecie? Stwórzcie kolaż lub ruletkę.

Do utrwalenia wymowy głoski [s] przygotowałam węża oraz grę utrwalającą wymowę głoski [s] w sylabach (można grać tradycyjnie lub liczyć oczka na kostce i powtarzać sylaby z pól, oznaczonych taką samą ilością kropek. Węża można wydrukować lub narysować samemu 🙂 Poniżej załączam także zbiór sylab, do utrwalania wymowy głoski [s], można stworzyć podobną ruletkę jak na filmie, w pola wpisujemy ćwiczone sylaby, nowe sylaby możemy dopisywać do tych , które już opanowaliśmy 🙂

SA, SE, SO, SU, SY

ASA, ASE, ASY, ASO, ASU

ESA, ESE, ESY, ESO, ESU

YSA, YSE, YSY, YSO, YSU

OSA, OSE, OSY, OSO, OSU

USA, USE, USY, USO, USU

AS, ES, YS, OS, US

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 22 – UTRWALANIE GŁOSEK [k] i [g] w wyrazach 

Dzisiaj kolejna część ćwiczeń z głoskami [k] i [g], po wywołaniu i utrwaleniu głosek w sylabach możemy przejść do ćwiczeń na materiale wyrazowym. Do kolejnego etapu przechodzimy jednak dopiero wtedy, kiedy dziecko swobodnie wymawia ćwiczone głoski w sylabach.

Poniżej znajdziecie Państwo wyrazy do ćwiczeń oraz jedną propozycję zabawy. Pamiętajcie Państwo, że dobrze jest wymyślać zabawy do utrwalania wymowy głosek żeby ćwiczenia nie były dla dziecka zbyt monotonne, co niestety może zdarzyć się z uwagi na fakt, że długo ćwiczymy na tym samym materiale sylabowym czy wyrazowym.

materiał wyrazowy z głoską k i g

Zabawa „Sadzone jajka” (pomysł zaczerpnięty z internetu), na filmie pokazujemy jak się bawimy 🙂 

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 21 – wywoływanie głoski [s] plakat od „Rysopisy” i film instruktażowy 
  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 20 – ĆWICZENIA PRZYGOTOWUJĄCE ARTYKULATORY DO WYMOWY GŁOSEK s, z, c, dz

Dzisiaj ćwiczenia dla wszystkich, którzy w swoich zeszytach ćwiczą już wymowę głoski [s], dla tych, którzy są na etapie jej wywoływania ale i dla tych , którzy już ją utrwalają – dla przypomnienia 🙂 w kolejnych dniach dalsza praca z głoską [s] i kolejna część ćwiczeń z głoskami [k][g]

Przygotowanie artykulatorów do wymowy głosek s, z, c, dz

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 19 – GIMNASTYKA BUZI I JĘZYKA Z UFOLUDKAMI 🙂

W niedzielę świętowaliśmy Międzynarodowy Dzień Załogowych Lotów Kosmicznych. Z tej okazji dla wszystkich miłośników Kosmosu ćwiczenia buzi i języka z Ufoludkami. Gotowa zabawa w linku poniżej. Dawno nie było ćwiczeń aparatu artykulacyjnego, tym bardziej zapraszam Was do zabawy 🙂 

https://wordwall.net/pl/resource/1070325/logopedia/gimnastyka-buzi-i-języka

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 18 – ZŁAP KURCZAKA – ZABAWKA ZRĘCZNOŚCIOWA

Dzisiaj zapraszam Was do zrobienia zabawki, która ćwiczyć będzie koordynację wzrokowo – ruchową, zręczność, precyzję, usprawni pracę całej ręki – ramion, łokcia, nadgarstka, czyli doskonalić będzie wszystko to, co potrzebne nam jest do pisania:) 

Potrzebne będą: butelka po kefirze, pojemniczki po kinder niespodziance, sznurek, nożyczki, gwoździk, czarny i czerwony marker, czerwona taśma, filc (opcjonalnie).

Wykonanie:

  • Zaczynamy od przecięcia butelki na pół i wycięcia kształtu skorupki jaja pękniętego na pół. 
  • Gwoździkiem przedziurawiamy plastikową zakrętkę oraz pojemniczek po kinder niespodziance.
  • Przewlekamy przez powstałe dziurki sznureczek i zawiązujemy supełki z jednej strony przy nakrętce, a z drugiej przy jajku
  • Na jajku przyklejamy bądź rysujemy oczy, dziób i grzebień
  • Przykręcamy nakrętkę do wyciętej części butelki.

Wersja większa – łatwiejsza

W drugim wariancie zamiast butelki po kefirze używamy większej, po mleku – ma ona dodatkowy uchwyt, za który dziecko może złapać. Jest to wersja łatwiejsza, ponieważ pojemnik, do którego powinno wpaść jajeczko, ma większy otwór (my akurat takiej butelki nie mieliśmy żeby Wam pokazać).

Zabawa polega na złapaniu jajka do środka pojemnika – mniejszego lub większego. Dzieci muszą umiejętnie je rozbujać, a następnie sprawić, aby kurczak wylądował w jaju. Pamiętajcie, aby dostosować długość sznureczka do wzrostu dzieci

Dobrej zabawy !

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 17 – UTRWALANIE GŁOSEK [k] oraz [g] W SYLABACH 

ćwiczenia z głoską K i G – sylaby

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 16 – ĆWICZYMY GŁOSKI [k] oraz [g]

Dzisiejszy wpis jest dla tych wszystkich, którzy są w trakcie ćwiczeń głosek [k] oraz [g], w poniższym materiale opisałam sposób wywoływania głoski, dla tych wszystkich którzy mają z tym jeszcze problem (dla przypomnienia), na jutro natomiast przygotuję propozycje zabaw utrwalających głoski w sylabach i wyrazach.

W kolejnych dniach pojawią się kolejne głoski 🙂

kappacyzm, gammacyzm [k], [g]

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 15 – PIRAMIDA ROZWOJU MOWY do poczytania dla rodziców  (link do materiału poniżej)

piramida_rozwoju_mowy_

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 14 – MAGICZNY KUBECZEK

Ćwiczenie oddechowe, dzięki któremu :
– wzmacniamy mięsień okrężny warg
– wydłużamy fazę wydechową
– domykamy buzię
– cofamy masę języka

Dla kogo przeznaczone jest ćwiczenie? 
– dla wszystkich dzieci, które mają trudność z domknięciem buzi
– dla dzieci, które podczas mówienia wysuwają język między zęby
– dla wszystkich, którzy po prostu chcą się pobawić:)

Potrzebne:
– kubeczek 
– ściereczka
– gumka
– rurka
– płyn do naczyń
– trochę wody

Ściereczką przykrywamy kubeczek, uszczelniamy gumką. W kubeczku robimy małą dziurkę na dnie lub z boku kubeczka. Na talerzyk wlewamy płyn do naczyń i odrobinę wody. Musi być więcej płynu niż wody. Do dziurki wkładamy rurkę i dmuchamy.

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 13 – ROZWÓJ MOTORYCZNY, A ROZWÓJ MOWY

Zachęcam do zapoznania się z moją propozycją na dziś, link do materiału poniżej zdjęcia

Rozwój mowy, a rozwój motoryczny

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 12 – DZIEŃ ŚWIADOMOŚCI AUTYZMU

Dzień dobry, dzisiaj bardzo ważny dzień – Dzień Świadomości Autyzmu.Dzisiaj w ramach zajęć przesyłam Wam film, pokażcie dzieciom i opowiedzcie im o Autyzmie.

Nie bądźmy zieloni w temacie autyzmu.

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 11 – ZABAWY DŹWIĘKONAŚLADOWCZE DLA MALUCHÓW, UKŁADANIE OPOWIADAŃ DLA DZIECI STARSZYCH             (zapraszam do poprania pliku pdf.)

Zabawy logopedyczne z wykorzystaniem fidget spinnera

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 10 – ROZWÓJ MOWY DZIECKA 

Dzisiaj zapraszam do lektury Rodziców. Kilka słów o prawidłowościach rozwoju mowy dziecka, przyczynach jego zaburzeń i tego, w jaki sposób możemy go wspierać

ROZWÓJ MOWY DZIECKA

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 9 – ZABAWY SŁUCHOWE z użyciem instrumentów 

Dzisiaj mam dla Was bardzo prostą zabawę słuchową polegającą na odgadywaniu, który z przygotowanych „instrumentów” zagrał. Oczywiście w domu nie mamy dostępu do wielu różnorodnych instrumentów, dlatego przygotowaliśmy je sami, co już stanowi świetną zabawę 🙂

Zanim zaczniemy prezentujemy dziecku brzmienie każdego z instrumentów – musi zobaczyć jak wygląda instrument i jakie jest jego brzmienie.

Teraz możemy już przejść do zabawy 🙂 dziecko odwraca się, a my wybieramy instrument i gramy na nim, prosimy żeby dziecko odwróciło się i wskazało instrument, który jego zdaniem zagrał. Możemy zamieniać się rolami – dziecko gra, rodzic odgaduje 🙂

U nas zabawa wyglądała tak 😉

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 8 – KOŁO FORTUNY – zabawy z użyciem komputera

Dzisiaj odsyłam Was do strony z zabawą logopedyczną na kole fortuny – kręcimy kołem i wykonujemy ćwiczenia 

ZAKRĘĆ KOŁEM FORTUNY

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 7 – ĆWICZENIA PIONIZACJI JĘZYKA 

Kolejna zabawa, którą chciałabym Wam zaproponować nosi nazwę „Worek pełen niespodzianek”

Każdy ze zgromadzonych na zdjęciu przedmiotów jest wstępem do zabawy, czyli ćwiczeń artykulacyjnych wspomagających pionizację języka. Właściwe ułożenie języka w stanie spoczynku to miejsce za górnymi zębami na wałku dziąsłowym. Umiejętność uniesienia języka do góry jest niezbędna przy prawidłowej wymowie głosek  t, d, n, l, sz, rz, cz, dż oraz r

Zachęcam do pobrania poniższego pliku, w którym dokładnie opisałam całą zabawę 🙂

Worek Pełen Niespodzianek zabawy logopedyczne

 

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 6 – ZABAWY ODDECHOWE ZE SŁOMKĄ

Tutaj moja, bardzo prosta propozycja, na początek słomka musi być krótka a przenoszone elementy małe, później wydłużamy słomkę, a elementy do przenoszenia zwiększamy. Zamiast talerzyka i kółeczek możemy wyciąć biedronkę i „ubierać ją w kropki” 🙂 Dobrej zabawy.

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 5 – „GRA W ŁAPKI” – ZABAWA ROZWIJAJĄCA ZASÓB SŁOWNICTWA

Dzisiaj przychodzę do Was z kolejną propozycją gry dla całej rodziny, grę podpatrzyłam na stronie domologo.pl. Proponowana aktywność ma na celu poszerzanie zasobu słownictwa starszych dzieci, ale odpowiednio zmodyfikowana może posłużyć do zabawy z młodszymi przedszkolakami.

Zadaniem dziecka jest wylosowanie karty z narysowaną rączką i wymienienie  rzeczy według kategorii (możemy zwiększać stopień trudności wybierając inne, trudniejsze kategorie lub prosząc o wymienienie nie jednej rzeczy, a kilku z danej kategorii). Dla maluchów wybieramy najprostsze kategorie. 

Do wykonania gry potrzebujemy niewiele 🙂

Kategorie czerwonych łapek: pojazdy, rośliny, kształty, kolory, narzędzia, instrumenty, uczucia, meble, budynki, sporty, gry, dni tygodnia, nazwy miesięcy, owoce, warzywa, napoje, do jedzenia na obiad, części ciała, ubrania, zwierzęta domowe/gospodarskie, dzikie zwierzęta, ptaki, owady, słowa związane z pogodą.

Kategorie zielonych łapek: małe, duże, nowoczesne, starodawne, tanie, drogie, zimne, smaczne, obrzydliwe, wesołe, smutne, czerwone, zielone, czarno – białe, ciche, głośne, krótkie, długie, szybkie, powolne, ciężkie, lekkie, twarde, miękkie.

Zachęcam aby dzieci starsze same odrysowały i wycięły rączki, dla młodszych zabawę możemy przygotować sami. Na początek wybierzmy tylko kilka kategorii (łapek) zbyt długa zabawa może być zbyt nużąca, w kolejnych dniach możemy dorysowywać rączki i stopniować trudność zabawy.

Ja swoje pomoce do gry zalaminowałam żeby posłużyły mi podczas zajęć w przedszkolu.

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 4 – ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE Z KUBUSIEM PUCHATKIEM 

Zachęcam do codziennych ćwiczeń logopedycznych przed lusterkiem całą rodzinę, oto propozycja ćwiczeń, tym razem gotowa prezentacja multimedialna 

Zabawy logopedyczne z Kubusiem Puchatkiem

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 3 – ĆWICZENIA ROZWIJAJĄCE MOTORYKĘ APARATU ARTYKULACYJNEGO I ĆWICZENIA ODDECHOWE

Przygotowałam dla Was dwie ciekawe gry logopedyczne do ćwiczeń oddechowych i rozwijających motorykę aparatu artykulacyjnego. Poniżej pliki do wydrukowania oraz zdjęcia i filmy pokazujące jak można je wykorzystać do wspólnej zabawy. 

WIOSENNE KWIATKI to gra z profilu facebookowego Hulajmowa, skąd pobrałam materiały dla Was

DMUCHAJKA to propozycja od Anny Jankowskiej, autorki strony internetowej „Tylko dla mam”

dmuchanie-gra (1)

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 2 – ZABAWY SŁUCHOWE

Dzisiaj chciałabym zaproponować Wam MEMORY SŁUCHOWE 🙂 ta wspaniała zabawa świetnie wspomoże rozwój słuchu fonemowego i pozwoli Wam spędzić trochę czasu na wspólnym przygotowaniu potrzebnych pomocy i oczywiście zabawie.

Co będziemy potrzebować? Jednakowe pojemniczki (my wykorzystaliśmy buteleczki po jogurcie, a w drugiej wersji opakowania z jajek Kinder. Przygotowujemy także materiał, który umieścimy w buteleczkach, u nas to pompony (po jednym do każdego z dwóch pojemniczków – żeby stworzyć pary takich samych dźwięków, dwa większe koraliki, kilkanaście sztuk koralików do wykonywania „prasowanek” i odrobina surowego makaronu) . Ważne jest aby stworzyć pary dźwięków tak samo brzmiących, dlatego wsypujemy do pojemniczków taką samą ilość materiałów. I już można się bawić w poszukiwanie par za pomocą zmysłu słuchu 🙂

Słuch fonemowy

  • ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE NR 1 – ZABAWY ODDECHOWE 

Mam dla Was dzisiaj propozycje dwóch zabaw oddechowych, których przygotowanie zajmie Wam jedynie chwilkę, a zabawa na pewno będzie ciekawa i zajmie dzieci na dłużej. Podczas tych ćwiczeń poza dobrą zabawą wydłużamy fazę wydechową, pamiętamy także żeby powietrze nabierać nosem, a wypuszczać przez usta 🙂